کد مطلب:314984 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:178

خانم سفره اباالفضل دارد
آقای تاج نیشابوری از منبری های مشهور ایران بود و آن چنان از شهرت بهره مند بود كه هر سال محرم و صفر با دعوت مردم تهران، به تهران می آمد و مجالس مهمی را اداره می كرد و اشك ها را از چشم ها سرازیر می شده.

سالی طبق معمول با دعوت قبلی می بایستی از خراسان به تهران می آمد. شب قبل از حركت در عالم خواب دید حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در جایی نشسته و بزرگان در خدمت حضرتند در این حال شخصی آمد دفتری آورد كه در آن دفتر نام وعاظ و مداحان و ذاكرین ثبت بود. دفتردار از حضرت خواست كه سهمیه منبری ها را مقرر فرموده تا در دفتر نوشته شود حضرت فرمود نام یكایك منبری ها را بخوان. وقتی كه نام یكی از منبری ها گفته می شد حضرت مقداری كه باید واعظ در طول محرم و صفر بگیرد را بیان می كرد و او هم می نوشت تا آنكه به نام تاج نیشابوری رسید حضرت فرمود بنویس «دو قران»!!

شایان ذكر است كه واحد پول آن روز قرآن بود كه هر واعظی در مقابل هر منبری، چند قران می گرفت و تاج نیشابوری باید بیش از همه بگیرد و در طول محرم و صفر ده ها تومان باید درآمد داشته باشد ولی حواله مولا دو قران است.

پس از آنكه از خواب بیدار شد هیچ نتواست چنین خوابی را رؤیای صادقه به حساب آورد لذا به خودش وعده های زیادی می داد تا آنكه با وسیله نقلیه آن روز به تهران حركت كرد ولی در بین راه نزدیك تهران بیمار شد و به محض ورود به



[ صفحه 558]



تهران بستری شد او همچنان بیمار بود تا روز آخر ماه صفر قدری در خودش احساس بهبودی كرد عصا به دست گرفت تا در كوچه ها قدری قدم بزند وقتی كه قدم می زد زنی كه كارگر یك خانه ای بود جلو آمد و گفت: خانم من در منزل سفره ابوالفضل (علیه السلام) دارد و به من گفته یك روضه خوان تهیه كنم اگر ممكن است شما قبول فرمایید.

آقای تاج به همان منزل رفت و بعد از منبر دو قران به ایشان دادند و این تعبیر خوابی بود كه باور نمی كرد. [1] .


[1] دين ما علماي ما، ص 168.